Er zijn in de media steeds vaker taboedoorbrekende initiatieven rondom dood, rouw en verlies. Met programma’s zoals ‘Over mijn lijk’, ‘Dood voor beginners’, ‘De Kist’, of ‘Leven voor de dood’. En nu is onlangs Stichting Ideële Reclame (Sire) ook een campagne over de dood gestart. ‘De Dood. Praat erover, niet overheen’. Misschien heeft u één van de filmpjes of advertenties al ergens voorbij zien komen. Sire is een onafhankelijke stichting die campagnes maakt voor belangrijke maatschappelijke onderwerpen en wil met haar campagnes mensen wakker schudden en aan het denken zetten.
De Dood. We praten er liever niet over. Al snel wordt het gebagatelliseerd of gerelativeerd. De welbekende, vaak goedbedoelde dooddoeners maken het er meestal niet beter op. Alsof men denkt dat het verdriet er niet is als we er maar niet over praten. ‘Ah joh, het was toch een mooie leeftijd’, ‘Het is maar beter zo’, of ‘Kom op, het leven gaat door’. Door deze uitspraken klapt een al zo moeilijk gesprek over een lastig en verdrietig onderwerp in één klap dicht.
Maar juist door met elkaar te praten over een onlosmakelijk deel van ons leven, de dood, kunnen we er zijn voor elkaar. Vroeg of laat, uiteindelijk worden we allemaal met verlies geconfronteerd. Sire hoopt met deze campagne het oog te openen, het debat te laten ontstaan, mensen te laten beseffen hoe waardevol het is om met elkaar in gesprek te gaan en het niet af te kappen. Op de website www.sire.nl is meer informatie over deze campagne te vinden. Ik hoop dat het onze samenleving een beetje wakker schudt en het er ‘doodgewoon’ mag zijn.
De Dood. Praat erover, niet eroverheen.